Zdravá strava a hubnutí. Chutné recepty pro zdravý život

O zdravé stravě si toho lze přečíst až až. Zajímají se o ni nejen lékaři a odborníci, ale i veřejnost, která o ní začíná mluvit stále více a více. Jíst zdravě je totiž in. Na Internetu lze nalézt desítky receptů na přípravu zdravého jídla, pomocí kterého se budete cítit fit.

Jak se stravovat zdravě?

Mnozí si však pod pojmem zdravá strava neumějí představit konkrétní složení potravy. Jak si vytvořit jídelníček? Které potraviny by měly dominovat a kterým bychom se měli vyhnout? Znamená jíst zdravě hladovět? Podívejme se na to společně.

Potravinová pyramida

Určitě se už několik z nás setkalo s tzv. potravinovou pyramidou. Právě ta by měla člověku napomoci a navést na osvojení si poznatků o zdravé výživě a stravování. Pomocí potravinové pyramidy bychom měli být schopni určit procento složení našich jídel - základem zdravé stravy by mělo být celozrnné pečivo, ovoce a zelenina, doplněné pravidelným cvičením. Na úpravu jídel bychom měli používat zejména olivový, slunečnicový či jiný rostlinný olej.

Potravinová piramína zdravé stravování

O něco méně bychom měli konzumovat drůbež, ryby či mléčné výrobky, vejce, semínka a oříšky. Postupující výše nacházíme na pyramidě masné výrobky, mastné či smažené výrobky, fastfood, sladkosti, slazené nápoje, brambory či alkohol. Takové jídla nepatří mezi zdravou stravu, proto bychom je neměli upřednostňovat. Pozor je třeba dávat nejen na cukr (nahradit jej lze například rostlinkou stévie), či přesolené jídla.

Zdravý talíř?

Pokud Vás zajímá zdravá strava a toto téma Vám nic neříká, přečtěte si také o tzv. talíři správného stravování. Představit si jej lze jako plný talíř, který je rozdělen na několik částí - přibližně 45% stravy by mělo tvořit ovoce a zelenina.

Zeleninová složka by musí být pestrá (výjimku tvoří však brambory) a měla by být větší než ovocná složka. 25% stravy by měly tvořit celozrnné pečivo, hnědá rýže, celozrnné těstoviny, minimum bílého chleba a bílé rýže.

Zdravý talíř - zdravá strava

Další část našeho jídla by měly tvořit zdravé proteiny - ryby, drůbež, luštěniny, mléčné výrobky, vejce. Vyhnout bychom se měli zejména červenému masu, špeku a pod. Nejmenší část naší stravy by měly tvořit jídla s vysokým obsahem tuků či cukrů.

Co se týče nápojů, zdravá strava je založena na vodě. Tu lze pít neomezeně. Pokud máte chuť na sladké nápoje, džusy či kávu, vyberte si ty méně sladké nebo zřeďte vodou.


Autor článku

Redakce

Přinášíme vám množství zajímavostí z oblasti zdraví a zdravého životního stylu. Představíme si běžné onemocnění, možnosti jejich léčby, jakož i...


Přidat komentář

V tejto kategórií nájdete aj:

Dieta při dně, cukrovce a vysokém cholesteroluDieta při dně, cukrovce a vysokém cholesterolu

Správná léčba spojena se změnou životosprávy dokáže snížit riziko bolestivých záchvatů. Jak je tedy vhodné stravovat se při dně? Pojďme se na to podívat.

Dělená strava nejen na hubnutíDělená strava nejen na hubnutí

Dělená strava je jednou z nejčastěji využívaných diet na redukci hmotnosti. Mnozí už o ní slyšeli a už z názvu vyplývá, že v ní dělíme potraviny do určitých skupin. Co při ní dodržovat?

11 rad, jak rychle zhubnout11 rad, jak rychle zhubnout