Syndrom vyhoření u zdravotních sester, studentů, učitelů i lékařů

Syndrom vyhoření nebo "burnout syndrome" se v posledních letech skloňuje stále více. Nejde jen o krátkodobou únavu a stres, které prožíváme v práci, ale tyto pocity, mohou přerůst do stádia dlouhodobého psychického a fyzického vyčerpání.

Syndrom vyhoření u dospělých – fyzické a psychické příznaky

Syndrom vyhoření může postihnout každého, zdravotní sestry, učitele či studenty. Jaké jsou příznaky a jak překonat syndrom vyhoření? Dozvíte se v následujících řádcích.

Co je syndrom vyhoření

Syndrom vyhoření byl poprvé popsán v 70. letech minulého století americkým psychologem Herbertem Freudenbergerom, který jím popsal postupnou ztrátu motivace a emoční vyčerpání. Freudenberger o něm nejen šířil osvětu, ale sám syndromem vyhoření trpěl, a proto ho dokázal popsat i z osobní zkušenosti.

Syndrom vyhoření lze popsat jako pocit nesmírného fyzického, psychického a emočního vyčerpání. I když tento problém se dlouhá léta nepovažoval za oficiální diagnózu, Světová zdravotnická organizace se rozhodla zařadit jej do seznamu psychických poruch a definuje ho jako syndrom způsobený chronickým stresem na pracovišti, který člověk nedokáže zvládat.

Příznaky

Symptomy syndromu vyhoření lze rozdělit na fyzické a psychické. Mezi fyzické příznaky patří:

  • chronická únava, celková slabost
  • nespavost
  • zhoršená imunita, náchylnost k chorobám
  • hubnutí nebo přibírání
  • nechutenství
  • různé bolesti (hlava, páteř, břicho) a zažívací problémy

K psychickým příznakům syndromu vyhoření patří:

  • snížená produktivita a kreativita
  • podrážděnost
  • neschopnost soustředit se, zhoršená paměť
  • psychická a emocionální vyčerpanost
  • úzkost, deprese
  • cynismus, pesimismus
  • negativní pocity (hněv, strach, smutek, bezmocnost)

Jak předejít syndromu vyhoření

Možná i vy pociťujete některé z příznaků syndromu vyhoření a v práci jste dlouhodobě vystaveni stresu. V takovém případě je vhodné zamyslet se nad preventivními opatřeními. Syndromu vyhoření předchází chronický stres, proto se v prevenci zaměřte na snížení stresu v práci i v osobním životě. Pokud jste zavaleni úkoly, vytvořte si seznam priorit, méně důležité úkoly delegujte a naplánujte si úkoly tak, abyste stihli všechny důležité termíny.

Jak předejít symptomu vyhoření?

Stresujícím faktorem může být i neustále vyrušování ze strany kolegů a multitasking – věnování se více úkolům najednou. Pokud jste zavaleni větším množstvím úloh než je pro vás fyzicky možné zvládnout, komunikujte tento problém s nadřízeným. Vyhněte se workoholismu – být neustále zaneprázdněn a nemít žádný čas na odpočinek a osobní život není záslužným činem, i když nás společnost mnohdy nutí k tomu, abychom tomu věřili.

Najděte si proto čas na sebe, na odpočinek a nicnedělání, na své koníčky a zájmy, čas na rodinu a přátele a zdravý společenský život. Pokud si při tomto řeknete, že při množství vaší práce je to nemožné, zkuste se zamyslet, zda je takový životní styl udržitelný i z dlouhodobého hlediska. Nezapomínejte na fyzickou aktivitu, cvičení, ale i čas strávený v přírodě, procházky, výlety a načerpání nové energie.

Jak překonat syndrom vyhoření

I v tomto případě platí, že nejlepší léčbou je prevence. Pokud však již syndromem vyhoření trpíte, zastavte se na chvíli, zvažte své možnosti a začněte jednat. Jednou z možností je vyhledat odbornou pomoc psychologa nebo psychiatra, kteří vám prostřednictvím terapie pomohou zvládnout symptomy. Nebojte se požádat o pomoc a komunikovat s kolegy, nadřízeným, partnerem, rodinou či přáteli.

Zařaďte do svého každodenního života aktivity, které vám pomohou uvolnit se a přijít na jiné myšlenky. Najděte způsob, jakým si dokážete odpočinout, dbejte na dostatek spánku a pravidelnou fyzickou aktivitu, která pomáhá snížit stres.

Léčba syndromu vyhoření – základem je dostatek spánku i fyzické aktivity

Při práci si dělejte kratší, ale častější přestávky, abyste předešli rychlé únavě. Zpříjemněte si pracovní prostředí například koupí ergonomické židle pro pohodlnější a příjemnější práci.

Pokud trpíte syndromem vyhoření, který je charakteristický chronickým pocitem vyčerpání, dopřejte si více času na odpočinek a věnujte čas sobě samému. Pokud to potřebujete, nestyďte se vzít si několik dní volna na dočerpání energie. Zamyslete se nad tím, co právě potřebujete a budujte si pozitivní návyky, které vám pomohou zrelaxovat a snížit stres.

Otázky, které vám mohou pomoci odhalit syndrom vyhoření

Pokud máte po přečtení článku pocit, že i vy trpíte syndromem vyhoření, tyto otázky vám mohou pomoci zjistit, zda to tak je. Pokud na většinu otázek odpovíte pozitivně, je šance, že tímto syndromem trpíte. V takovém případě se nebojte vyhledat odbornou pomoc.

  1. Máte problém soustředit se?
  2. Chybí vám energie a cítíte se unavení, i když jste spali déle než obvykle?
  3. Jste sebekritičtí a máte často negativní myšlenky?
  4. Jste často podráždění a cokoli vás dokáže rozhodit?
  5. Jste častěji nemocní, máte bolesti nebo zažívací potíže?
  6. Máte pocit, že se výsledky vaší práce zhoršily a jste méně produktivní?
  7. Máte nechuť až odpor chodit do práce?
  8. Strany se kontaktu s lidmi a je váš život momentálně charakterizován spíše neustálou prací?
  9. Máte pocit, že vám přestává záležet na vaší práci?
  10. Trvá vám plnění úkolů déle a zdají se náročnější než dříve?


Přidat komentář

V tejto kategórií nájdete aj:

Zerex Vitality Complex – recenze na vitamíny a minerály pro mužeZerex Vitality Complex – recenze na vitamíny a minerály pro muže

Femibion 1 – recenze. Cena, zkušenosti, složení, dávkováníFemibion 1 – recenze. Cena, zkušenosti, složení, dávkování

V těhotenství má ženský organismus větší nároky na některé vitaminy, minerály a stopové prvky, které žena potřebuje dodat nejen sobě, ale i plodu. Zkuste Femibion 1, který obsahuje vše...

Jak správně měřit tělesnou teplotu pod paží, v ústech či konečníku?Jak správně měřit tělesnou teplotu pod paží, v ústech či konečníku?

Tělesnou teplotu můžete měřit na různých částech těla, přičemž pro každé místo měření je horní hranice normální teploty mírně odlišná. Jak potom správně změřit teplotu? Dozvíte se v...